Ulasan Audi A5 Cabriolet

Audi A5 Cabriolet

Gema – Audi A5 Cabriolet tergolong dalam barisan panjang barang mewah yang direka untuk menyediakan pengangkutan mewah secara diam-diam bagi mereka yang suka merasakan angin di rambut mereka.

Seperti rakan sejawat A5 coupe, A5 Cabriolet didasarkan pada Audi A4, yang memenangkan What Car kami? Anugerah Car of the Year beberapa tahun yang lalu, jadi anda mendapat empat tempat duduk ditambah dengan kualiti dalaman yang terkenal dengan Audi.

Walau bagaimanapun, A5 kurang menekankan pada menjaga kos, itulah sebabnya Cabriolet tidak tersedia dengan enjin kuasa rendah yang dapat anda dapatkan di A4. Sebagai alternatif, terdapat tiga pilihan petrol, antara 148 hp dan 261 hp, serta diesel 201 hp.

Audi juga telah melengkapkan mesin dengan teknologi hibrida ringan untuk meningkatkan pelepasan dan menambahkan peningkatan prestasi, sementara petrol dan diesel yang lebih kuat mempunyai pemacu semua roda (selebihnya adalah pemacu roda depan).

Dari segi persaingan, pesaing convertible empat tempat duduk A5 Cabriolet termasuk BMW 4-Series Convertible yang sangat baik dan Mercedes C-Class Cabriolet yang elegan. Untuk bersaing, anda mesti memenuhi atau melampaui kualiti, teknologi dan keselesaan, tetapi ada lebih banyak lagi.

Oleh itu, adakah orang dewasa akan selesa di tempat duduk belakang, bolehkah anda memimpin kegembiraan di luar rumah, memotong bumbung Coupe A5 yang menyusahkan pengendaliannya? 

Audi A5 Cabriolet 2

Ulasan Audi A5 Cabriolet ini akan menjawab semua soalan ini dan banyak lagi, dan kami juga akan memberitahu anda kos operasi, pilihan mesin dan peralatan yang kami cadangkan.

Anda tidak perlu memandu Audi A5 Cabriolet jauh untuk menyedari bahawa pelayaran jauh lebih bahagia daripada di jalan berliku. Namun, itu tidak bermaksud ia tidak berfungsi dengan baik: gulungan casis terkandung dengan baik, kemudi berbobot dengan baik, dan terdapat banyak kestabilan.

Seperti kebanyakan orang yang boleh menukar, ia ketinggalan daripada saudara kandungnya, A5 Coupe, untuk memberikan keseronokan memandu yang benar di jalan yang berliku. Anda tidak akan mendapat banyak maklumat dari tayar depan ke roda stereng atau rasa gembira.

BMW Series 4 Convertible terasa lebih lincah dan mempunyai stereng yang lebih tepat yang memberikan respons yang lebih baik terhadap input anda. Sekurang-kurangnya A5 Cabriolet mempunyai perjalanan yang lebih selesa dan menderita lebih sedikit putaran badan ketika menikung daripada Mercedes C-Class Cabriolet.

Apabila anda memandu dengan lebih senyap dengan suspensi adaptif pilihan dalam mod Comfort atau Balanced, A5 Cabriolet adalah pendamping yang selesa. Sekiranya anda tidak merancang untuk memamerkan pilihan ini, kami sarankan untuk mengelakkan penggantungan garis S kerana ia menjadikan perjalanan terlalu kuat. Untuk alasan yang sama, kami berpegang pada roda 18 inci standard sukan ini.

Kita juga tergoda untuk mengelakkan enjin petrol empat silinder TFSI 261-kuasa kuda. Walaupun melakukan 0-62 mph hanya dalam 6.0 saat, ia tidak terasa lebih cepat di dunia nyata daripada diesel 201 hp 40 TDi. Mesin petrol turbocharged jarak menengah 2.0 liter 201-hp dalam 40 TFSI adalah pilihan terbaik. 

Ia menawarkan kompromi yang kuat antara prestasi (0-62 mph pada 7.5esc cepat) dan kos operasi, dan meningkatkan kelajuan tahap kemasukan 420i yang lebih mahal yang terdapat dalam Siri 4.

Bahagian dalam Audi A5 Cabriolet sangat mengagumkan, walaupun dibandingkan dengan kereta yang lebih mahal. Ia kelihatan hebat dan terdapat banyak bahan dengan rasa premium yang lebih tinggi daripada yang digunakan dalam BMW 4 Series Convertible, serta pelbagai pilihan trim yang tersedia untuk memperibadikan kenderaan anda. Suis ditempatkan secara logik dan terasa seperti dibuat untuk tahan lama.

Penguji tertinggi dan terendah kami dapat dengan selesa di tempat duduk pemandu, yang mempunyai beberapa penyesuaian, termasuk sokongan lumbar elektrik yang dapat disesuaikan pada semua model, keuntungan sebenar dalam perjalanan jauh. Roda stereng dapat digerakkan ke atas, ke bawah, ke depan dan ke belakang.

Penglihatan baik dari depan dan ke sisi, tetapi pandangan tiga perempat belakang terhad ketika atap kanvas naik. Sensor tempat letak depan dan belakang serta kamera belakang disediakan untuk membantu anda, tetapi anda memerlukan versi Vorsprung yang lebih mahal untuk mendapatkan sistem kamera 360 darjah.

Skrin infotainment 10.1 inci yang disemak semula jauh lebih besar daripada versi sebelumnya dan dikendalikan oleh suara dan sentuhan dan bukannya konsol berputar dan hotkeys.

Ciri audio agak sempit dan longgar di bumbung, dan kami mendapati skrin sentuh lebih mengganggu untuk digunakan semasa dalam perjalanan kerana anda harus berpaling ketika anda memandu. Mengendalikan sistem iDrive dalam Seri 4 dan bahkan konsol putar di Mercedes C-Class Convertible jauh lebih mudah dikendalikan semasa kereta dalam keadaan bergerak.

Nasib baik, kokpit maya digital 12,3 inci Audi yang menggantikan dail instrumen analog menjadi standard, dan anda dapat mengawal fungsi telefon, muzik, dan navigasi satelit asas (standard merentasi jarak jauh) melalui butang pada stereng.

Jelas sekali anda tidak akan menganggap penukaran jika ruang adalah keutamaan anda, tetapi Audi A5 Cabriolet lebih praktikal daripada yang anda fikirkan.

Beberapa orang dewasa dengan ketinggian sederhana akan muat di bahagian belakang, walaupun mereka harus membongkok untuk mengelakkan kepala mereka menggosok penutup bumbung jika bumbung tinggi. 

Dengan ini, lebih baik menempah tempat duduk belakang untuk kanak-kanak atau orang dewasa muda, dan hanya untuk perjalanan pendek. Sekiranya anda mahukan alat tukar yang lebih selesa, anda memerlukan BMW 4 Series Convertible yang lebih panjang.