Nissan  

Nissan Qashqai baru telah tiba di pasaran nasional

Nissan Qashqai

SUV jenama Jepun telah berkembang menjadi generasi ketiga, Nissan Qashqai baru telah tiba di pasaran domestik.

SUV jenama Jepun telah mencapai generasi ketiga, dan telah berkembang ke tahap di mana elektrifikasi telah mengambil alih model Nissan yang berjaya dalam fasa baru keberadaannya.

Dua generasi dengan dua pengangkat muka kemudian, Qashqai sekali lagi ingin menawarkan kepada pelanggannya apa yang mereka harapkan dari SUV C-Class ini, dalam peningkatan evolusi yang berakar pada karya pembuat kereta dan dalam penawaran teknikal yang sentiasa dikemas kini, sudah ada di lapangan. hubungan atau mekanik.

Melihat generasi ketiga, seseorang dapat mengenali Qashqai. Dengan penampilan yang sama, kami mempunyai Qashqai baru, sangat bergaya. Bentuk aerodinamik baru yang lebih tajam berpusing antara tepi yang lebih tajam, cat dua nada yang menonjolkan nada kedua di siling dan cermin pandang belakang, atau lampu reka bentuk bumerang di antara persimpangan satu baris antara depan dan belakang. wajah baru.

Nissan Qashqai baru boleh didapati di Portugal dalam empat tahap trim (Acenta, N-Connecta, Tekna dan Tekna +). Dari segi enjin, pada masa pelancaran ini, C-SUV meninggalkan Diesel jenama Jepun dan menawarkan untuk pertama kalinya dalam generasi ini sistem semi-hibrid di mana enjin petrol 1.3 DIG-T regeneratif dihubungkan dengan bateri 12V memberikan tahap kuasa 140 dan 158 hp, dengan pilihan transmisi manual 6-kelajuan atau transmisi automatik Xtronic CVT pada tahap tertinggi.

Nissan Qashqai

Inovasi teknologi berlaku – dan banyak – untuk dua ciri sebelumnya: bukan hanya untuk Regenerative Mouth 1.3 dengan semua elektrik di sekelilingnya dan kotak Regenerative CVT untuk meningkatkan kelancaran dan responsif – seperti yang dapat kita hargai – tetapi juga melalui pelbagai kononnya “penyambungan tanpa had”.

Logo jenama Portugis Nissan Connected Services, yang menggabungkan maklumat dan peralatan kemudahan pintar, membuka ruang untuk pelbagai perkhidmatan yang dibahagikan kepada empat modul: Kesambungan; Navigasi dan memandu. Keselesaan dan keselesaan. Keselamatan dan keadaan kenderaan.

Untuk tiga tahun pertama, pelanggan Qashqai berhak mendapatkan pakej lengkap secara percuma; Anda kemudian boleh memilih masing-masing dari empat pilihan khusus yang sesuai untuk anda, sama ada dalam hubungan rumah dengan pembantu Google atau Alexa, dengan maklumat lalu lintas masa nyata, dengan alat kawalan jauh kenderaan, atau dengan amaran pintar. Pada penyelenggaraan yang diterima melalui aplikasi tanda dagangan.

Beberapa ciri ini juga diedarkan di pelbagai tahap peralatan kereta yang dibeli, dan dari pangkalan di pasaran nasional adalah ciri seperti kawalan pelayaran pintar, penyaman udara berganda atau platform tanpa wayar Apple CarPlay dan Android Auto.

Dalam perjalanan kembali dari Lisbon ke Montargil, kami dapat menguji Qashqai dalam dua tahap kekuatan, dengan transmisi dan peralatan canggih. Dan pintu masuk ke generasi baru penuh dengan kualiti. Contoh pertama ialah 158 hp dengan kotak gear manual dan gear Tekna +.

Sebenarnya, lebih lebar (+29 mm) dan, selain dirancang untuk memberikan kesan ini, kokpit Qashqai direka untuk “mengurangkan bunyi visual di kokpit, yang kini dilengkapi dengan 9” layar sentuh infotainment “di bahagian atas panel.

Nissan Qashqai

Tujuan untuk mengelakkan gangguan semasa memandu dengan ciri-ciri penting di tangan disediakan oleh bahagian dalam yang indah, dan kualiti yang boleh dilepaskan yang memberikan rasa bahawa tidak pernah ada permukaan terlupa pada komponen yang sesuai untuk fungsinya.

Perasaan lain yang juga timbul sejak awal adalah bahawa kita “telah mendorong” Qashqai ini, iaitu betapa mudahnya kita “cocok” dengannya. Perasaan inilah yang menggabungkan keselesaan, ruang dalaman dan tingkah laku kereta.

Melupakan bahawa sandaran tangan tidak akan mengikuti semua kedudukan, yang ditentukan dengan mudah oleh penyesuaian mudah berkat penyesuaian tempat duduk elektrik, enjin Q88 158hp Qashqai dengan transmisi manual Tekna + menerima sumur perjalanan panjang.

Semasa jalan memutar ke Lebuhraya Nasional, seseorang dapat menikmati sokongan yang diumumkan oleh kotak gear manual dengan kelancaran yang luar biasa, dengan tindak balas yang siap untuk menggunakan kekuatan lebih dari cukup untuk beroperasi di ambang kelajuan yang dibenarkan di setiap jalan yang dilalui, menanyakannya setiap saat dan sekarang kemudian.

“Satu turun” pada roda gigi yang lebih tinggi pada putaran bawah untuk mengikuti penyerapan yang lebih cepat, misalnya, dalam ciri pemanduan yang meningkatkan kesenangan memandu.

Dilengkapi untuk lincah dalam lekukan atau melintas dengan selamat di lantai yang tidak rata seperti batu karang, Qashqai baru memiliki badan yang 60kg lebih ringan tetapi juga kaku, dengan bala aluminium tambahan, dan versi ini dilengkapi dengan roda 20 inci. – Pautan pemasangan suspensi belakang.

Dilengkapi dengan baik – dalam SUV dan di jalan raya – dan diasingkan secara akustik, penggunaan tiga program pemanduan – Eco, Standard dan Sport – meningkatkan “aksi” pemanduan yang penggantiannya, pada hakikatnya, memberikan variasi tindak balas yang menyesuaikan diri dengan yang lebih banyak program yang berpengalaman atau sukar bergantung pada keperluan. Manfaat dari penglihatan depan dan belakang yang sangat baik, alat bantu yang tersedia seperti paparan kepala dan sistem navigasi menaikkan bar di segmen ini.

Nissan mengiklankan penggunaan Qashqai rata-rata antara 6,3 l / 100 km / jam dan 6,5 l / 100 km, dan dalam penilaian kasar, dari pihak kami, kami menjalankan rata-rata 6,4 l / 100 km.

Jenama Jepun menonjolkan kenaikan bahan bakar yang lebih besar dalam transmisi automatik – mengurangkan pelepasan sebanyak 4 g / km – tetapi tanpa melihat penjimatan, kami kembali dengan Xtronic untuk memberi tumpuan kepada apa yang ditawarkan oleh kotak gear ini.

Kami kehilangan kesucian transmisi manual untuk memilih pilihan yang berbeza yang, untuk program pemacu itu sendiri, menawarkan mod pemacu kedua untuk irama yang lebih lapang, bersama dengan dayung di stereng yang membolehkan anda menangkap lebih banyak rasa fizikal. . kawalan gerakan.

Dengan versi 140-hp dengan gear Tekna, ia turun dari bahagian atas jajaran, dengan kerugian “dijelaskan secara logik” akibatnya disebabkan oleh perbezaan harga.

Tetapi dalam prinsip asas yang diusulkan oleh Qashqai baru, tidak ada perubahan dalam generasi yang lebih luas ini. Dengan jarak roda yang lebih panjang (35 mm) dan lebih panjang (+19 mm), dengan bukaan pintu belakang sekitar 90 darjah, Qashqai menawarkan kapasiti memuat (bergantung pada versi) 436-504 dan 1,369-1,447 liter.