Mazda MX-30 EV 2022 Mencetuskan Minat tetapi Akhirnya Keluar

Mazda MX-30 EV

Gema – Karakter pemanduan dalaman dan keren yang menarik tidak cukup untuk Mazda di pasaran yang mengharapkan lebih banyak kereta elektrik.

Mazda lambat untuk membuat lompatan ke barisan kereta elektrik, tetapi ia ada di sini sekarang, walaupun pada akhir yang cetek. 2022 MX-30, SUV elektrik bersaiz CX-30, menawarkan banyak kelebihan Mazda: dalaman yang cantik, luaran yang ramping, dan kemudi dan kemudi yang responsif.

Semua ini menjadikannya sangat membingungkan kerana Mazda tidak memanfaatkan tork elektrik dan penyampaian tenaga untuk membuat transmisi sukan yang benar-benar padat untuk orang, memilih untuk mengurangkan prestasi dan jangkauan, menghasilkan SUV yang cepat habis dari pagar berdekatan .

MX-30 bermula dengan baik, kelihatan sangat berbeza dari CX-30 berdasarkannya. Alih-alih gril lima titik dan pintu belakang menegak kakaknya, MX-30 mempunyai gril kompak tinggi, soft roll yang telah kita kaitkan dengan EV, dan hujung belakang yang hampir sama bulat seperti hatchback.

Ia terus menyamar sebagai coupe dengan menyamar pintu belakang, yang berhenti di belakang, seperti trak pikap yang diregangkan pada awal tahun 2000-an (atau seperti Mazda RX-8).).

Buka pintu dengan lebar dan nikmati bahagian dalaman yang lapang, tersedia dalam kombinasi kulit putih dan kain kelabu, atau di kabin Premium Plus, kabin gelap pilihan dengan warna hitam dan koko.

Kedua-duanya cantik, dan kedua-duanya menggunakan pelbagai jenis kain kitar semula seperti bulu yang dirasakan untuk panel pintu dan bahan semula jadi seperti gabus, yang melapisi konsol terapung.

Kabinnya dilengkapi dengan baik, dan bahkan versi awalnya memiliki sunroof yang kuat, roda kemudi yang dibalut kulit, tempat duduk depan yang dipanaskan, dan beberapa port pengisian. Telefon disambungkan dengan cepat dengan Apple CarPlay dan Android Auto yang serasi dan disimpan dengan kemas di bawah konsol.

Rasa kitar semula di pintu tweed dan bahan tempat duduk tidak begitu elegan, tetapi pereka warna, bahan dan kemasan Simona Merker memberi jaminan kepada kami bahawa kain mewah, pemegang pintu dan dulang berlapis gabus tahan lama dan mudah dibersihkan seperti kereta yang paling biasa kulit dalaman dan plastik.

Tempat duduknya sedikit kaku di bawah garis perlumbaan garis tengah, tetapi kedudukan tempat duduknya bagus dan menawarkan penyesuaian lapan arah dengan sokongan lumbar dan memori kedudukan tempat duduk. Tempat duduk belakang agak sempit kerana kelengkungan bumbung, dan pintu masuk melalui pintu yang lebih kecil tahan cuaca.

Sekiranya anda merasa seperti berada di bahagian dalam agar tidak mengemudi MX-30, anda betul, kerana keadaan menjadi sedikit mengecewakan sebaik sahaja anda dalam perjalanan. Bukan bahawa MX-30 tidak menyenangkan untuk memandu, sebaliknya.

Ia berjalan lancar di atas lebam dan trotoar yang pecah, dan berpusing dengan mudah dengan bantuan sistem kawalan elektrik Mazda’s G-Vectoring Plus, yang menyesuaikan torsi dan pengereman ke tahap yang hampir tidak dapat dilihat untuk mengawal pemindahan berat badan dan meningkatkan rasa mengemudi.

Ini adalah teknologi yang digunakan Mazda dalam kereta petrolnya, tetapi sifat penalaan motor elektrik menjadikan pengaturcaraan lebih tepat.

Akibatnya, MX-30 berputar dengan lebih tenang daripada CX-30, walaupun dikatakan beratnya 420 pound lebih. Kami telah mendorong CX-30 ke program drivetrain MX-30, dan sementara pengendaliannya tetap menjadi kegemaran di kalangan SUV kecil, MX-30 baru terasa lebih baik.

Jadi apa masalahnya? Sekiranya kes penggunaan kenderaan elektrik anda seperti yang diharapkan oleh Mazda: 30 batu perjalanan sehari di tanah rata, dan penghantaran di tempat kerja dan rumah, tidak ada masalah.

Tetapi jika anda ingin memanfaatkan dinamika pemanduan MX-30 yang menarik di kawasan pergunungan atau menikmati perjalanan jalan raya hujung minggu di tempat duduk anda yang selesa, anda akan mendapat aduan.

Mazda EV pada masa ini hanya tersedia dengan satu enjin yang menghasilkan 143 kuasa kuda dan tork 200 paun-kaki. Cukup meriah di sekitar bandar, tetapi di lebuh raya, atau bahkan di jalan-jalan terluas dan paling jahat di L.A. County, tidak ada Tesla yang akan dilalui, bahkan Chevy Bolts.

Kelambatan adalah kejutan terutamanya kerana harga permulaan adalah $ 34,645 lebih tinggi daripada MX-30 daripada harga Bolt. Kami cenderung menerima beberapa pemalas pada mesin gas kecil sebagai pertukaran untuk penjimatan bahan bakar atau harga pembelian yang lebih rendah. Tetapi motor elektrik harus menebus kekurangan bunyi yang menyenangkan dengan pecutan yang menyenangkan.

Boleh dikatakan bahawa rata-rata pemilik rumah tidak memerlukan jarak lebih dari 100 batu, tetapi kami tidak akan berjaya. Ini 2022, dan kami melihat kenderaan elektrik sejauh 500 batu dan menjangkakan 200 batu. MX-30 menawarkan penarafan EPA dari jarak 100 batu.

Semasa mengisi semula dengan kedai tingkat 3, ia boleh dicas semula hingga 80 peratus dalam 36 minit; Itu mengambil masa 2 jam 50 minit di tingkat 2. Perjalanan kami dari rumah ke laman memandu dan kembali tidak mungkin perjalanan pergi balik di MX-30.

Mazda menawarkan pinjaman tanpa kos selama 10 hari untuk kenderaan lain dalam jangka masa tiga tahun pertama pemilikan, tetapi siapa yang mahu menukar kereta setiap kali mereka mahu keluar dari kawasan mereka?

Sebilangan batasan MX-30 dapat dijelaskan dengan mengambil gambar yang lebih besar. Mazda adalah syarikat kecil, dan mereka memperkenalkan kereta ke pasar global, mesin tunggal dan bateri kecil memberikan modulariti untuk kerja hibrid atau bahkan kembali ke mesin petrol.

Tidak ada apa-apa di bawah tudung yang dapat menampung drivetrain dengan mudah. Kami sudah tahu ada rancangan untuk hibrid plug-in dengan komponen motor berputar, mungkin menawarkan pemacu semua roda dan sedikit lebih bulat. Sementara itu, pasangkan dan tinggalkan tempat duduk semasa mengecas.