Alfa Romeo Tonale 2021 dari $ 35,000

Gema – Alfa Romeo Tonale yang baru 2021 ingin menyuntik sedikit darah Itali ke dalam pertempuran crossover mewahnya yang kecil. Dengan badan melengkung yang diserlahkan dengan wajah alpha yang tajam, Tonale semenarik penampilannya.

Selain itu, ia harus menawarkan powertrain hibrid kompak dengan jarak pemanduan elektrik pendek. Walaupun ini dan banyak aspek lain dari SUV kecil masih belum diketahui, syarikat itu telah berjanji bahawa ia akan meneruskan tradisi Alfa yang menyenangkan untuk memandu.

Tambahkan ketinggian tempat duduk yang tinggi dan pilihan pacuan semua roda yang diinginkan pengguna, ditambah dengan kemampuan Quadrifoglio berkuasa tinggi, dan 2021 Tonale menjadi entri baru yang menarik.

Apa yang baru untuk 2021?

Tonale baru muncul dalam bentuk konsep di Pameran Motor Geneva 2019, dan baru-baru ini, kami telah melihat bocoran gambarnya dalam bentuk produksi. Sementara kami menunggu maklumat rasmi mengenai versi yang akan melanda bilik pameran di AS, kami tahu ia akan berada di bawah SUV Alfa Romeo Stelvio dan bersaing dengan varian kecil seperti BMW X1 dan Volvo XC40.

Mana yang hendak dibeli?

Alfa belum mengumumkan kos Tonale atau bila akan mula dijual. Setelah maklumat ini diterbitkan, kami dapat menyesuaikan model yang kami rasa paling disukai. Ia mungkin akan mengikuti hierarki tahap trim yang sama dengan Alfa Romeo Giulia dan Stelvio. Barisan pemain mereka adalah: Model Basis, Sukan, Ti, Ti Sport dan Ti Lusso. Mereka juga menawarkan varian Quadrifoglio berprestasi tinggi yang akhirnya dapat menuju ke Tonale juga.

Enjin, transmisi dan prestasi

Walaupun semua butiran masih belum selesai, kami mengharapkan versi pengeluaran terakhir berdasarkan platform pemacu roda depan yang menyimpang dari seni bina pemacu roda belakang syarikat sekarang. 

Sudah tentu, pemacu semua roda pasti akan tersedia untuk memenuhi permintaan pengguna. Model hibrid plug-in akan mempunyai motor elektrik yang dipasang di belakang untuk membantu enjin pembakaran dalaman di bahagian depan, kemungkinan besar enjin empat silinder turbocharged. 

Walaupun terdapat penyimpangan mekanikal pada Tonale, Alfa berjanji akan mengekalkan ciri interaksi dan prestasi pemacu yang menjadi ciri khas jenama itu.

Ekonomi bahan bakar dan MPG di dunia nyata

Sehingga kita mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang ada di bawah Tonale, kita tidak dapat mengkaji ekonomi bahan bakar bertaraf EPA. Sekiranya khabar angin mengenai hibrida pemalam yang menghubungkan dengan Jeep Compass dan Renegade PHEV benar, ia boleh mempunyai jarak elektrik sekitar 31 batu.

Interior, keselesaan dan muatan

Melihat beberapa bahagian dalaman konsep yang unik, seperti panel lampu latar lut cahaya, kami menjangkakan banyak elemen reka bentuk dan ciri teknologi dapat masuk ke dalam model pengeluaran. 

Ventilasi udara bulat dan papan pemuka yang berfokus pada pemandu jelas merupakan evolusi model Alfa semasa. 

Papan pemuka khas juga menampilkan kluster instrumen digital 12,3 inci, dan roda kemudi tiga bicara memberikan sentuhan moden pada reka bentuk klasik. Mengamalkan pemacu roda depan dapat membantu pembungkusan dalaman berbanding dengan mesin roda belakang Alfa. 

Walau bagaimanapun, ruang ini dapat dikompromikan oleh pek bateri dan motor elektrik yang menentukan hibrid plug-in.

Maklumat, hiburan dan komunikasi

Konsep Tonale menampilkan sistem infotainment skrin sentuh 10,3 inci dengan kandungan unik yang disebut “Alfista” dan “Paddock” yang akan menarik perhatian peminat Alfa Romeo. 

Yang pertama membolehkan orang ramai berhubung dengan kelab Alfa dan acara komuniti, dan yang kedua menawarkan pasaran maya untuk membeli bahagian berprestasi tinggi dan produk jenama Alfa. Jangkakan kandungan tradisional lain seperti Apple CarPlay, Android Auto dan sistem audio premium pilihan.

Ciri-ciri bantuan dan keselamatan pemandu

Tonale belum diuji kemalangan oleh Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Jalan Raya Nasional (NHTSA) atau Institut Insurans untuk Keselamatan Jalan Raya (IIHS). 

Alfa belum mengumumkan peralatan bantuan pemandu apa yang akan ditawarkan, tetapi kami mengharapkan senarai itu merangkumi ciri moden seperti brek kecemasan automatik dan kawalan pelayaran adaptif.

Perlindungan jaminan dan penyelenggaraan

Kami mengharapkan Tonale dilindungi oleh powertrain komprehensif dan Alfa Limited Warranty. Anda juga harus mendapat manfaat daripada penyelenggaraan asas syarikat yang menyertainya.